Píše se jár 2006 a já mam mrtě času se věnovat blmánkám. 3 metry je fakt dlouhá doba a tejden na UEBELMANNIA buiningii byl jak flusanec. Ale pořádné !!!
Slovenské segnor Zachar mi poradil, že až dovalím do Trouby (nebo Tromby, už nevim), hned se poptat na Estanislao. Vzhledem k temu, že tam je pár baráků, tak to bylo rychlý. A já ho poprosil o přespání a pomoc při hledání. Pět dní mě stálo 50 tehdejších reálů, skvělá agroturistika, skoro zadára. To ale nepočítám pohoštění " Standy" v blízké Itamarangiba. A že těch bírů padlo !!!
Uebelmannia buningii má 4 (resp. 5 sajtů). Z teho dva sou červený, jeden sajt je zeleno-červené no a ten přes kopec (RNK 55, asi 4 gps kiláky) je fakt zelené jak brčál. Málem sem pad na prdel, rostou na plný zoncně zelený ! Dorostenci a hlavně dorostenky sou ještě stydlivě červený, než z teho vyrostou... Takže to bylo tak: pro mě poslední "buiningii" lokálku mi průvodce neukázal fyzicky, jen mě s koněm dovezl na poslední flek, než se začnete sekat lesem. A k tomu na mě volal: " to je jak s Horstem (Leopoldem), jen já mám teď jinýho koňa a ty máš místo Horstovýho koňa kolo !!!" Pak mě ukázal flek (mapy neznal, jak většina místních Brazilců...) se slovy: " nahoru do kopca, já tam 15 let nebyl, tak všechno zarostlo a nepudu s tebó " ... No a pak mě 1,5 km trvalo lesem asi pět hodin ! Doporučuju všem, co maj strach ze tmy a hustýho lesa jako terapii. Ale to, co sem viděl, stálo kurva za to !!! Dalších několik hodin obcování s kytkama v oranžovým cyklo dresu (výbornej nápad, lapač hmyzu jak víno twl...) a zpátky už trochu rychléc. Ale stačí v "mato - sujo" felit a uhnót chybně o dva metry a cestu už nenandete. Zato si na vás může počkat křovinář jararaca... 80% úmrtí v Brazílii způsobí tato nenápadná hadica a ne cascavel, teda Chřestýš brazilský. Kromě hromady hmyzu a klíšťat tam můžete potkat už jen vzácnou onca preta nebo pintada. To by ale musela bejt velká náhoda. Já za celkovejch 6 metrů, co sem v Brasil strávil, pouze jednou sem potkal v dáli asi mládě pintady. Ta byla hned pali, než sem ju stich blésknót ...
Podruhý sem na sajt vzal parťáka Vaška z Práglu, prubl valit zpáteční štráse na prvním fleku. Nešlo mu to, tak sem ho na čele skočil, ať z teho lesa vypadnem ! Véna je zas technicky vélmi zdatné v mapách, gps navigacích, do teho mu radši nereju. Ale myslím si po letech dnes, že ten sajt byl pro něj mega zážitek.
Tak snad spolu vyrazíme na Uebelmannii nudu, než z ní bude další hlídaná rezervace. Tak jako v Grao Mogol s Disocactus horstii...
tož tak, vyblito 18.8.2026.
It's the year 2006, and I have "tons of free time" to spend with my lovely " blmanias ". Three months is really a long time, and a week at UEBELMANNIA buiningii sites went by like a flash. But proper!!!
The Slovak gentleman Zachar advised me that once I get to Tromba, I should immediately ask about Estanislao (Viera). Considering there are only a few houses there, it was quick. And I asked him for a place to stay and help with the search. Five days cost me 50 reals at the time, great agrotourism, almost free. But that doesn’t count the hospitality from “Standa” in nearby Itamarangiba pub... And oh, how many beers went down !!!
Uebelmannia buningii has 4 (or 5 sites). Out of those, two are red, one is green-red, and the one across the hill (RNK 55, about 4 GPS kms) is really green. I almost fell on my butt, they’re growing fully green in the sun! The younger ones, especially the young females, are still shyly red until they grow out of it ... So it went like this: for me, the last 'buiningii' site, the guide Estanislao didn’t actually show it to me, he just took me and the horse to the last place before you start getting lost in the forest. And he yelled at me: 'It’s like with Horst (Leopold), only now I have a different horse and instead of Horst’s horse you have a bike!!!' Then he showed me the place (he didn’t know maps, like most local old Brazilians...) saying: "up the hill, I haven’t been there in 15 years, so everything is overgrown and I’m not going with you"... Well, then that 1.5 km through the forest took me about five hours ! I recommend it to anyone who’s afraid of the dark and dense forest as therapy ...
But what I saw here was fucking worth it !!! A few more hours hanging with the cacti in an orange cycling jersey (great idea, insect trap like hell, damn...) and then a bit faster on the way back. But it’s enough to get lost in the 'mato - sujo' and misstep by two meters and you won’t find your way anymore. On the other hand, a bushman jararaca could be waiting for you... 80% of deaths in Brazil are caused by this inconspicuous little snake, not the rattlesnake, I mean Brazilian pit viper. Besides tons of insects and ticks, you might only encounter the rare black jaguar or pintada. But that would have to be a big coincidence. In the total 6 months I spent in Brazil, I only once saw a pintada cub in the distance. It was gone before I could make a photo…
The second time I took my buddy Vašek Toman from Prague to the RNK 55 site, he tried to lead us back on the return route at the front. He couldn’t manage it, so I "change him" to get us out of that bloody forest! But: Vašek is extremely skilled with maps and GPS navigation, so I better don’t mess with that. But after all these years, I think that locality was an amazing experience for him.
Hopefully, we’ll head out to Uebelmannia nuda for some fun before it becomes may be another protected reserve, like we can see in Grao Mogol with Disocactus horstii ...
Well then, vomited on 18/8/2026.
tady nahoru, borci a kozénky, na RNK 55 ... up here, boyz and girlz on RNK 55